Stress en burn-outs zijn termen die we niet graag horen, maar voor velen wel realiteit zijn. Onderzoeken tonen dat zeker één miljoen Nederlanders van burn-outklachten last heeft. Op de korte termijn hoeft stress dan misschien nog niet heel erg te zijn, maar langdurige stress tast je hersenen aan. Door voldoende beweging en sport is het mogelijk stress- en burnout klachten te verminderen. Lees nu verder voor meer informatie!

Sporten voor minder stress

Vooral langdurige (chronische stress). Er bestaat namelijk ook iets als ‘positieve stress’, wat inhoudt dat je lichaam in een staat van actie komt. Hierdoor kun je op korte termijn beter presteren. Dit kan tijdens het sporten helpen betere prestaties te leveren.

Echter wordt in de meeste gevallen van stress gesproken, wanneer het om langdurige stress gaat. Dit heeft nare gevolgen: van een verslechterde korte termijn geheugen en concentratievermogen tot depressie en angststoornissen. Bij stress ontstaat er bovendien een cyclus die ervoor zorgt dat stress tot meer stress leidt.

Gelukkig kan sporten en bewegen hierbij helpen. Onderzoek toont namelijk dat matig intensief sporten of bewegen van groot belang is om stress te verminderen. Het zorgt voor een verbeterde geheugenfunctie & concentratie en een verminderde productie van cortisol (en dus afname van stress). Bovendien zorgt sporten ervoor dat de resistentie tegen endorfine (welke is veroorzaakt door stress) wordt verminderd. 

Hierdoor is het sterk aangeraden om te sporten als hulpmiddel tegen stress. Het bovenstaande toont dat sporten en bewegen helpt bij het verminderen van stress- en burnoutklachten. 

Voeding tegen stress

Naast sporten en bewegen is voeding ook belangrijk om stress te verminderen. Hierbij is het voornamelijk van belang om vetarme, koolhydraatrijke en vezelrijke voeding te eten. Kies hierbij vooral voor complexe koolhydraten. Vergeet ook niet om voldoende groenten te eten. 

Als vettig eten is vette vis goed tegen stress. Chronische stress kan namelijk tot ontstekingen leiden en het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Omega 3 vetten (voornamelijk in vis te vinden) gaat dit tegen en dragen bij aan je gezondheid.

Hierbij kunnen er ook sportsupplementen & voedingssupplementen worden geconsumeerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan omega 3 visolie, vitamine supplementen, en meer. Vooral wanneer je ergens een tekort van hebt, is het een goed idee om dit aan te vullen met een supplement.

Gezonde voeding en sport 

Zowel gezond en goed eten en sporten & bewegen zijn belangrijk wanneer je stress wilt verminderen. Sport draagt dus inderdaad bij aan minder stress. Wil je meer weten over sport, voeding, en supplementen, bekijk dan de website van Muscle Concepts.